Aeg: planeerimisel kevad 2026
Toimumise koht: Pärnumaa Kutsehariduskeskus Niidupargi tn. 8//12, Pärnu
Sihtrühm: üldhariduskoolis töötavad abiõpetajad, lasteaedades õpetaja abid, lasteaiaõpetaja assistendid, noorsootöötajad, tugipersonal, kelle töös on vaja teada, osata näha, tunda ja aidata aktiivsus- ja tähelepanuhäire, autismispektrihäirega lapsi ja noori.
Grupi suurus: 15 inimest
Nõuded õpingute alustamiseks: Koolitusele me ei saa võtta tasemeõppes õppijaid!
Maht: 28 tundi, millest 24 tundi auditoorne töö ja 4 tundi on iseseisev töö
Õpiväljundid:
Õppekava edukal läbimisel
- Mõistab aktiivsus- ja tähelepanuhäire (ATH) ja autismispektihäire (ASH) olemust ja põhjuseid,
- tunneb ATH ja ASH peamisi sümptomeid ja oskab neid ära tunda erinevas vanuses laste käitumises,
- teab, kuidas on võimalik toetada ASH-ga ja ATH-ga õppijate õppimist ning arengut kaasava hariduse tingimustes;
- oskab kasutada erinevaid meetodeid, et toetada ATH-ga ja ASH-ga lapsi täidesaatvate funktsioonide nõrkuse korral .
- teab viise, kuidas toetada erivajadustega laste õpikogemust (sh kavandamist, märkamist ja õpetamist) ning kohandada tingimused nende vajadustele vastavaks;
- oskab toetada laste sotsiaal-emotsionaalse pädevuse arengut
- oskab suhelda erivajadustega lastega, arvestades nende arengulisi iseärasusi, oskab lahendada konfliktsituatsioone, kasutades taastavaid praktikaid.
Koolituse teemad:
Auditoorne osa: teadmisi eripedagoogikast ja arengupsühholoogiast; hariduslike erivajaduste määratlus ja kaasav haridus (üldtugi, tõhustatud tugi, eritugi); ATH ja ASH põhjused: keskkondlikud, geneetilised ja neuroloogilised; ATH ja ASH tunnusjooned; motivatsiooni- ja keskendumisraskused; emotsionaalsed ja käitumisraskused; suhtlusraskused - sotsiaalse suhtlemise eripärad; kõnearengu eripärade märkamine ja toetamine; tähelepanuraskused; eneseregulatsiooni ja täidesaatvate funktsioonide nõrkus: töömälu, pidurdusprotsessid ja ümberlülitusvõime; toetavad strateegiad ATH-ga ja ASH-ga lastega toimetulekuks; meetodid ja tööriistad tähelepanu suunamiseks ja säilitamiseks; sotsiaalse ja füüsilise keskkonna kohandamine; mis motiveerib õppima- isemääramisteooria; Laste sotsiaal-emotsionaalse pädevuse arengu toetamine; toimetulek keerulistes olukordades; mittekaristuslikud mõjutusvahendid ja taastavad praktikad; koostöise ning üksteist arvestava õpikeskkonna loomise oskus haridusasutuses; osapoolte kaasamine ja lapsevanemate nõustamine.
Praktiline osa: ATH-ga või ASH-ga lapse iseloomustus, käitumise analüüs ja sobivate sekkumismeetodite võimalused.
Kursuse hind: Tasuta. Riiklik koolitustellimus (RKT), finantseeritakse Euroopa Liidu Sotsiaalfondist. Koolitusel osalemine on tasuta tingimusel, et koolitus läbitakse täies (lähtudes lõpetamise nõuetest) mahus.
NB! Kui tasuta osalemise tingimused ei ole täidetud/ koolitus katkestatakse, käsitletakse seda tavakoolitusena ning kursuslasele rakendub koolitusarve tasumise kohustus.
Kursuse eest tasumine toimub arve alusel. Arve tuleb tasuda täies ulatuses arvel märgitud summas (312€/ osaleja) ning tähtajaks.
Lõpetamise nõuded:
1. On osalenud aktiivselt kontakttundides. Nõutav on vähemalt 70% kontakttundides osalemine.
2. Õpiväljundid on saavutatud ja hinnatud.
3. Koolitaja poolt etteantud ülesannete sooritamine.
Hindamismeetod: õppija esitab etteantud juhendi alusel iseseisvalt ATH-ga või ASH-ga lapse käitumise analüüsi arvutis.
Hindamiskriteerium: Tagasiside andmine koolitaja poolt. Hinnatud mitteeristavalt kas A (arvestatud või MA mittearvestatud).
Lõpetaja saab vormikohase täiendus- ja ümberõppe teenistuse poolt väljastatud tunnistuse koos lisaga kui:
isik saavutas kõik õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundid ja koolituse käigus hinnati õpiväljundite saavutatust.
Läbiviija:
Pille Õis- külalislektor.
1) Tartu Ülikool 2004. baccalaureus artiumi kraad hälvikupedagoogika erialal (võrdsustatud magistriga)
2) Tallinna Ülikooli külalislektor aastast 2020
aine “Kaasava hariduse rakendamine koolis” loengud:
- õpiraskused
- käitumisraskused
- kaasava hariduse praktiline korraldus
3) “VEPA käitumisoskuste mängu metoodika” koolitaja ja mentor aastast 2014
4) “Korrita OÜ” juhatuse esimees, erivajadustega laste arendamine aastast 2015
pedagoogiline staaž 33 aastat
Koolitusjuht: Heleri Heinla, PKHK koolitusjuht, 4451968; 53446945
e- post